Електронний каталог ННСГБ НААН online
Електронний каталог
ННСГБ НААН online

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

15 АКАДЕМІЧНА ДОБРОЧЕСНІСТЬ ЯК ОДИН ІЗ НАПРЯМІВ ДІЯЛЬНОСТІ БІБЛІОТЕК АГРАРНИХ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ повна стаття
doi.org/10.31073/istnauka202203-15
ДЕМУЗ І.
Сторінки: 284-308
Короткий огляд

Метою дослідження є висвітлення ролі бібліотек закладів вищої освіти України у популяризації принципів академічної доброчесності та надання практичних рекомендацій у цьому напрямку.

Мета дослідження досягнута через використання таких методів як узагальнення, аналіз, синтез, порівняння, опитування (анкетування).

У статті розглянуто поняття «академічна доброчесність» і причини її порушення; виділено види академічної недоброчесності. Показано, як принципи доброчесної поведінки, підтримані на державному та громадсько-суспільному рівнях в Україні, почали аплікуватися у щоденну роботу закладів вищої освіти. Зокрема, звернуто увагу на реалізацію наступних проєктів: «Проєкт сприяння академічній доброчесності в Україні» (2016-2019 рр.), «Проєкт формування академічної доброчесності у школах» (2017-2019 рр.), Проєкт «Ініціатива академічної доброчесності та якості освіти» (2020-2022 рр.), «Культура академічної доброчесності: роль бібліотек» (2016-2019 рр.) (ініціатором останнього виступила Українська бібліотечна асоціація.

Розглянуто основні інформаційні ресурси (напр., онлайн-курси, вебінари, навчально-методичні видання, бюлетень «Академічна доброчесність», портал «БібліоСинергія: підтримка наукових досліджень» та ін.), корисні для використання як педагогам, так і бібліотекарям з метою навчання принципам академічної доброчесності.

Наголошено на тому, що сьогодні бібліотеки ЗВО – центри формування культури академічної доброчесності та медіаграмотності, центри компетенції з академічного письма та доброчесності. Їхня місія полягає також у тому, щоб розширювати і зміцнювати вплив академічної доброчесності в освітньому і науковому середовищі через координацію, консультування, популяризацію, моніторинг.

Проведене нами у квітні 2022 р. опитування серед бібліотек аграрних коледжів України дало можливість визначити тенденції долученості фахівців мережі до реалізації принципів академічної доброчесності, наявність тих чи інших труднощів у даному напрямку.

Бібліотечним установам запропоновано ряд заходів щодо популяризації академічної доброчесності: 1) проведення для користувачів різноманітних семінарів, тренінгів і вебінарів, спрямованих на вдосконалення рівня інформаційної грамотності; 2) розміщення на сайтах бібліотек інформації, яка сприятиме формуванню академічної доброчесності; 3) долучення бібліотечних фахівців до викладання окремих тем навчальних курсів з основ академічного письма; 4) перевірка наукових текстів (у тому числі і студентських кваліфікаційних робіт) на наявність плагіату; 5) популяризація академічної доброчесності серед користувачів шляхом поширення інформаційних матеріалів (флаєрів, листівок, буклетів), створення та підтримки тематично пов’язаних з академічною доброчесністю спеціалізованих інтернет-ресурсів та профілів у соціальних мережах (сторінок, груп тощо), проведення спеціальних акцій та кампаній (інсталяцій, виставок, флешмобів, квестів тощо); 6) проведення досліджень з питань академічної доброчесності шляхом організації опитувань, анкетувань, інтерв’ю членів академічної спільноти, складання аналітичних звітів і довідок на основі аналізу цих опитувань і анкетувань тощо.

Ключові слова
академічна доброчесність, культура академічної доброчесності, плагіат, академічна недоброчесність, популяризація, бібліотечні установи
Список використаних джерел та літератури
  1. Академічна доброчесність та бібліотеки: програма підвищення кваліфікації працівників бібліотек / Українська бібліотечна асоціація. Головний тренінговий центр для бібліотекарів; розробники: Воскобойнікова-Гузєва О. В., Загуменна В. В., Кулик Є. В., Пашкова В. С., Сербін О. О., Сошинська Я. Є., Шевченко І. О. Київ: УБА, 2018. 40 с.
  2. Академічна доброчесність у системі освітньої підготовки фахівців (на прикладі бібліотек аграрних коледжів України): методичні рекомендації / Упорядник: І. О. Демуз; Національна наукова сільськогосподарська бібліотека НААН. Київ, 2022. 38 с.
  3. Академічна доброчесність: інформаційний бюлетень. Вип. 13, березень 2021.
  4. Академічна доброчесність: проблеми дотримання та пріоритети поширення серед молодих вчених / за заг. ред. Н. Г. Сорокіної, А. Є. Артюхова, І. О. Дегтярьової. Дніпро, 2017. 169 с.
  5. Академічна чесність як основа сталого розвитку університету / Міжнарод. благод. фонд «Міжнарод. фонд. дослідж. освіт. політики»; за заг. ред. Т. В. Фінікова, А. Є. Артюхова. Київ: Таксон, 2016. 234 с.
  6. Бахрушин В. Академічний плагіат і самоплагіат в науці та вищій освіті: нормативна база і світовий досвід (опубліковано 7.02.2018) / Освітня політика: портал громадських експертів. URL: http://education-ua.org.
  7. Бахрушин В. Аналітична записка «Запобігання окремих проблем і помилок у практиках забезпечення академічної доброчесності». Лист МОН від 20.05.2020 р. № 1/9-264. URL: http://www.lib.znau.edu.ua/jirbis2/images/Files/2020/AD/MON_20.05.2020.pdf.
  8. Бруй О. Розвиток академічної доброчесності: роль університетських бібліотек [Онлайн-ресурс] / Слайди. 2019.
  9. Демуз І. О., Татарчук Л. М. Роль бібліотек освітніх закладів України у реалізації принципів академічної доброчесності. «Україна в контексті соціогуманітарних викликів сучасності: історичний досвід та перспективи»: матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції (з міжнародною участю). 17 травня 2022 р. Переяслав, 2022. С. 79-84.
  10. Етичний кодекс ученого України. Затверджено Загальними зборами Національної академії наук України 15 квітня 2009 р. Вісник НАН України. 2009. № 7. С. 64-68.
  11. Іщенко Т. Д., Шишкіна Г. В., Ніколаєва І. В. Академічна доброчесність як складова забезпечення якості освіти. АгроТерра. 2018. № 2 (5). С. 19-23.
  12. Колесніков А. Академічна доброчесність в українському освітньо-науковому просторі: проблеми та соціальні загрози. Регіональні аспекти розвитку продуктивних сил України. 2019. Вип. 24. С. 122-128.
  13. Малогулко Ю. В., Затхей М. В. Проблеми академічної доброчесності в вищих навчальних закладах. Знання. Освіта. Освіченість: матеріали Міжнар. наук.-практ. конф. з різноманітних проблем сучасної освіти, 28-29 вер. 2018 р. URL: https://conferences.vntu.edu.ua/index.php/all-hcvr/all-hcvr-2018/paper/viewFile/3857/3456.
  14. Мотько А. О. Формування культури академічної доброчесності – один із пріоритетних напрямів діяльності ВГО «Українська бібліотечна асоціація». ХІ Міжнародна науково-практична конференція «Сучасна інформаційнобібліотечна освіта: метаморфози навчального дизайну»: зб. матеріалів / ВГО Укр. бібл. асоц.; редкол.: В. С. Пашкова, О. В. Воскобойнікова-Гузєва, В. В. Загуменна, І. О. Шевченко, Я. Є. Сошинська, Я. О. Хіміч. Електрон. вид. Київ: УБА, 2021. С. 99-102.
  15. Основи формування культури академічної доброчесності в бібліотеці: інформаційний огляд / автори-укладачі: Якуніна Н. В., Чинюк А. А., Руденко Я. В.; редколегія: В. С. Пашкова, О. В. Воскобойнікова-Гузєва, Я. Є. Сошинська, О. О. Сербін; Наукова бібліотека ім. М. Максимовича Київського національного університету імені Тараса Шевченка; Українська бібліотечна асоціація. Київ: УБА, 2016. Електрон. вид. 1 електрон. опт. диск (CD-ROM). 41 с.
  16. Про Проєкт «Academic Integrity and Quality Initiative». Ініціатива академічної доброчесності та якості освіти. URL: https://academiq.org.ua/.
  17. Профіль компетентностей бібліотекарів з академічної доброчесності [Електронний ресурс]: рекомендації / О. Бруй, Л. Савенкова, С. Чуканова; за участі: О. Ляху, О. Мурашко; рецензент: О. Гужва; Українська бібліотечна асоціація, Науково-технічна бібліотека ім. Г. І. Денисенка Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського», Наукова бібліотека Національного педагогічного університету ім. М. П. Драгоманова, Наукова бібліотека Національного університету «Києво-Могилянська академія». Київ: Українська бібліотечна асоціація, 2019. Онлайновий ресурс. 16 с.
  18. Рекомендації МОН України щодо запобігання академічному плагіату та його виявлення в наукових роботах (авторефератах, дисертаціях, монографіях, наукових доповідях, статтях тощо) № 1/11-8681 від 15.08.2018 р. URL: http://www.lib.znau.edu.ua/jirbis2/images/Files/2020/AD/MON_15.08.2018.pdf.
  19. Семеног О. Європейський та національний контексти академічної культури дослідника: досвід реалізації проекту ЕРАЗМУС+ЖАН МОНЕ МОДУЛЬ. Український Щорічник з Європейських Інтеграційних Студій: Україна Європейський союз: від партнерства до асоціації. Луцьк, Терен, 2019. С. 320-330.
  20. Сторінки Євгена Ніколаєва: Порушення академічної доброчесності, крім плагіату (опубліковано 29 вересня 2021 року). URL: https://www.skeptic.in.ua/.
  21. Тимочко Т. Оцінка ефективності інституційних політик академічної доброчесності у закладах вищої освіти: Дипломна робота на здобуття ступеня магістра публічної політики та врядування / Приватний університет «Київська школа економіки». Київ, 2020. 72 с.
  22. Тицька Я. «Академічна доброчесність» та «Академічна відповідальність» у забезпеченні якості освіти. Підприємництво, господарство і право. 2018. № 11. С. 192-195.
  23. Тодорова І. Психологічні чинники толерантності студентів до академічної недоброчесності. Психологія і особистість. 2019. № 2. С. 116-131.
  24. Чуканова С. О. Особливості викладання академічної доброчесності для різних категорій користувачів з точки зору бібліотекаря. ХІ Міжнародна науково-практична конференція «Сучасна інформаційнобібліотечна освіта: метаморфози навчального дизайну»: зб. матеріалів / ВГО Укр. бібл. асоц.; редкол.: В. С. Пашкова, О. В. Воскобойнікова-Гузєва, В. В. Загуменна, І. О. Шевченко, Я. Є. Сошинська, Я. О. Хіміч. Електрон. вид. Київ: УБА, 2021. С. 37-41.
  25. Чумак О. В. Концепт категорії академічної доброчесності у вищій освіті. Теорія та методика управління освітою. 2017. № 2 (20). URL: http://umo.edu.ua.
References
  1. Voskoboynikova-Huzyeva, O. V., Zahumenna, V. V., Kulyk, Ye. V., Pashkova, V. S., Serbin, O. O., Soshyns'ka, Ya. Ye., & Shevchenko, I. O. (2018). Akademichna dobrochesnist' ta biblioteky: prohrama pidvyshchennya kvalifikatsiyi pratsivnykiv bibliotek [Academic integrity and libraries: a training program for librarians]. Kyyiv: Ukrayins'ka bibliotechna asotsiatsiya [In Ukrainian].
  2. Demuz, І. О. (Eds.). (2022). Akademichna dobrochesnist' u systemi osvitn'oyi pidhotovky fakhivtsiv (na prykladi bibliotek ahrarnykh koledzhiv Ukrayiny): metodychni rekomendatsiyi [Academic integrity in the system of educational training (on the example of libraries of agricultural colleges of Ukraine): guidelines]. Kyyiv: Natsional'na naukova sil's'kohospodars'ka biblioteka NAAN [In Ukrainian].
  3. Akademichna dobrochesnist': informatsiynyy byuleten'. (2021). [Academic integrity: newsletter]. Іssue 13 [In Ukrainian].
  4. Sorokina, N. G., Artyuxova, A. Ye., & Degtyar’ova, I. O. (2017). Akademichna dobrochesnist: problemy dotrymannya ta priorytety poshyrennya sered molodyx vchenyx [Academic Integrity: Compliance Issues and Dissemination Priorities for Young Scientists]. Dnipro [in Ukrainian].
  5. Finikov, T. V., & Artyuxov, A. Ye. (2016). Akademichna chesnist yak osnova stalogo rozvytku universytetu [Academic honesty as a basis for sustainable development of the university]. Kyyiv: Takson [in Ukrainian].
  6. Bakhrushyn, V. (2018). Akademichnyy plahiat i samoplahiat v nautsi ta vyshchiy osviti: normatyvna baza i svitovyy dosvid [Academic plagiarism and self-plagiarism in science and higher education: regulatory framework and world experience]. Osvitnya polityka: portal hromads'kykh ekspertiv – Educational policy: a portal of public experts. URL: http://education-ua.org [in Ukrainian].
  7. Bakhrushyn, V. Analitychna zapyska «Zapobihannya okremykh problem i pomylok u praktykakh zabezpechennya akademichnoyi dobrochesnosti» [Analytical note «Prevention of certain problems and errors in the practice of ensuring academic integrity»]. Lyst MON vid 20.05.2020 r. № 1/9-264 – Letter of the Ministry of Education and Science of Ukraine dated 20.05.2020 № 1/9-264. URL: http://www.lib.znau.edu.ua/jirbis2/images/Files/2020/AD/MON_20.05.2020.pdf [in Ukrainian].
  8. Bruy, O. (2019). Rozvytok akademichnoyi dobrochesnosti: rol' universytets'kykh bibliotek [Development of academic integrity: the role of university libraries]. (n.d.) [in Ukrainian].
  9. Demuz, I. O., & Tatarchuk, L. M. (2022). Rol' bibliotek osvitnikh zakladiv Ukrayiny u realizatsiyi pryntsypiv akademichnoyi dobrochesnosti [The role of libraries of educational institutions of Ukraine in the implementation of the principles of academic integrity]. «Ukrayina v konteksti sotsiohumanitarnykh vyklykiv suchasnosti: istorychnyy dosvid ta perspektyvy»: materialy Vseukrayins'koyi naukovo-praktychnoyi konferentsiyi (z mizhnarodnoyu uchastyu) – «Ukraine in the context of socio-humanitarian challenges of today: historical experience and prospects»: proceedings of the All-Ukrainian scientific-practical conference (with international participation). Pereyaslav, 79-84 [in Ukrainian].
  10. Etychnyy kodeks uchenoho Ukrayiny. Zatverdzheno Zahal'nymy zboramy Natsional'noyi akademiyi nauk Ukrayiny 15 kvitnya 2009 r. [Code of Ethics of the scientist of Ukraine. Approved by the General Meeting of the National Academy of Sciences of Ukraine on April 15, 2009]. Visnyk NAN Ukrayiny – Bulletin of the NAS of Ukraine, 2009, 7, 64-68 [in Ukrainian].
  11. Ishhenko, T. D., Shyshkina, G. V., & Nikolayeva, I. V. (2018). Akademichna dobrochesnist yak skladova zabezpechennya yakosti osvity. [Academic integrity as a component of quality assurance in education]. AgroTerra – AgroTerra, 2 (5), 19-23 [in Ukrainian].
  12. Kolesnikov, A. (2019). Akademichna dobrochesnist' v ukrayins'komu osvitn'o-naukovomu prostori: problemy ta sotsial'ni zahrozy [Academic integrity in the Ukrainian educational and scientific space: problems and social threats]. Rehional'ni aspekty rozvytku produktyvnykh syl Ukrayiny – Regional aspects of development of productive forces of Ukraine, 24, 122-128 [in Ukrainian].
  13. Malogulko, Yu. V., & Zatxej, M. V. (2018). Problemy akademichnoyi dobrochesnosti v vyshhyx navchalnyx zakladax [Problems of Academic Integrity in Higher Education]. Znannya. Osvita. Osvichenist. Mizhnarodna naukovo-praktychna konferenciya z riznomanitnyx problem suchasnoyi osvity – Knowledge. Education. Education. International scientific-practical conference on various problems of modern education. URL: https://conferences.vntu.edu.ua/index.php/all-hcvr/all-hcvr-2018/paper/viewFile/3857/3456 [in Ukrainian].
  14. Mot'ko, A. O. (2021). Formuvannya kul'tury akademichnoyi dobrochesnosti – odyn iz priorytetnykh napryamiv diyal'nosti VHO «Ukrayins'ka bibliotechna asotsiatsiya» [Forming a culture of academic integrity – one of the priorities of the APO «Ukrainian Library Association»]. ХI Mizhnarodna naukovo-praktychna konferentsiya «Suchasna informatsiynobibliotechna osvita: metamorfozy navchal'noho dyzaynu»: zb. materialiv – XI International scientific-practical conference «Modern information library education: metamorphoses of educational design»: coll. materials. Kyyiv: Ukrayins'ka bibliotechna asotsiatsiya, 99-102 [in Ukrainian].
  15. Yakunina, N. V., Chynyuk, A. A., & Rudenko Ya. V. (2016). Osnovy formuvannya kul'tury akademichnoyi dobrochesnosti v bibliotetsi: informatsiynyy ohlyad [Fundamentals of forming a culture of academic integrity in the library: an information review]. Kyyiv: Ukrayins'ka bibliotechna asotsiatsiya [in Ukrainian].
  16. Pro Proyekt «Academic Integrity and Quality Initiative». Initsiatyva akademichnoyi dobrochesnosti ta yakosti osvity [About Project «The Academic Integrity and Quality Initiative». Academic integrity and education quality initiative]. URL: https://academiq.org.ua/ [in Ukrainian].
  17. Bruy О., Savenkova L., & Chukanova S., et al. (2019). Profil' kompetentnostey bibliotekariv z akademichnoyi dobrochesnosti: rekomendatsiyi [Profile of librarians' competencies in academic integrity: recommendations]. Kyyiv: Ukrayins'ka bibliotechna asotsiatsiya [in Ukrainian].
  18. Rekomendatsiyi MON Ukrayiny shchodo zapobihannya akademichnomu plahiatu ta yoho vyyavlennya v naukovykh robotakh (avtoreferatakh, dysertatsiyakh, monohrafiyakh, naukovykh dopovidyakh, stattyakh toshcho) № 1/11-8681 vid 15.08.2018 r. [Recommendations of the Ministry of Education and Science of Ukraine on the prevention of academic plagiarism and its detection in scientific papers (abstracts, dissertations, monographs, scientific reports, articles, etc.) № 1/11-8681 dated 15.08.2018]. URL: http://www.lib.znau.edu.ua/jirbis2/images/Files/2020/AD/MON_15.08.2018.pdf [in Ukrainian].
  19. Semenog, O. (2019). Yevropejskyj ta nacionalnyj konteksty akademichnoyi kultury doslidnyka: dosvid realizaciyi proektu ERAZMUS+ZhAN MONE MODUL [European and national contexts of a researcher's academic culture: project implementation experience Erasmus + Jean Monnet Module]. Ukrayinskyj Shhorichnyk z Yevropejskyx Integracijnyx Studij: Ukrayina Yevropejskyj soyuz: vid partnerstva do asociaciyi – European Yearbook on European Integration Studies: Ukraine European Union: from partnership to association, Luczk, Teren, 320-330 [in Ukrainian].
  20. Storinky Yevhena Nikolayeva: Porushennya akademichnoyi dobrochesnosti, krim plahiatu (opublikovano 29 veresnya 2021 roku) [Yevhen Nikolaev's pages: violation of academic integrity, except plagiarism (published on September 29, 2021)]. URL: https://www.skeptic.in.ua/ [in Ukrainian].
  21. Tymochko, T. (2020). Otsinka efektyvnosti instytutsiynykh polityk akademichnoyi dobrochesnosti u zakladakh vyshchoyi osvity: Dyplomna robota na zdobuttya stupenya mahistra publichnoyi polityky ta vryaduvannya [Evaluating the effectiveness of institutional policies of academic integrity in higher education institutions: thesis for a master of public policy and governance]. Kyyiv: Pryvatnyy universytet «Kyyivs'ka shkola ekonomiky» [in Ukrainian].
  22. Tyczka, Ya. (2018). «Akademichna dobrochesnist» ta «Akademichna vidpovidalnist» u zabezpechenni yakosti osvity [«Academic Integrity» and «Academic Responsibility» in Quality Assurance in Education]. Pidpryyemnycztvo, gospodarstvo i pravo – Entrepreneurship, economy and law, 11, 192-195 [in Ukrainian].
  23. Todorova, I. (2019). Psyxologichni chynnyky tolerantnosti studentiv do akademichnoyi nedobrochesnosti [Psychological factors of students' tolerance for academic dishonesty]. Psyxologiya i osobystist – Psychology and personality, 2, 116-131 [in Ukrainian].
  24. Chukanova, S. O. (2021). Osoblyvosti vykladannya akademichnoyi dobrochesnosti dlya riznykh katehoriy korystuvachiv z tochky zoru bibliotekarya [Features of teaching academic integrity for different categories of users from the point of view of the librarian]. XI Mizhnarodna naukovo-praktychna konferentsiya «Suchasna informatsiynobibliotechna osvita: metamorfozy navchal'noho dyzaynu»: zb. materialiv – International scientific-practical conference «Modern information library education: metamorphoses of educational design»: coll. materials. Kyiv: Ukrayins'ka bibliotechna asotsiatsiya, 37-41 [in Ukrainian].
  25. Chumak, O. V. (2017). Koncept kategoriyi akademichnoyi dobrochesnosti u vyshhij osviti [The concept of academic integrity category in higher education]. Teoriya ta metodyka upravlinnya osvitoyu – Theory and methods of educational management, 2 (20). URL: http://umo.edu.ua [in Ukrainian].
сайт создан компанией web студия