Стр. 45 - Бюлетень 2015_n2_cover

Упрощенная HTML-версия

45
напрямі активно працюють О. Збанацька, К. Перевозчикова [5],
Т. Серебрянникова [7], Н. Стрішенець [9], Е. Сукіасян [10–11] та ін.
Метою статті
є висвітлення
проблем, пов’язаних із предметизацією
документів як із засобом організації галузевих інформаційних ресурсів.
Основна частина.
Термін „
предметизація
” багатозначний. У цій статті
ми розглядаємо предметизацію як метод багатоаспектного аналітико-
синтетичного опрацювання документів, який полягає у виділенні й визначенні
(зазвичай, в умовній словесній формі) окремих предметів, їхніх властивостей і
відношень. Основні правила предметизації регламентує низка стандартів [1 ; 2 ;
3].
Завдання предметизації
– з достатньою для конкретної інформаційно-
пошукової системи повнотою й точністю передати основний зміст документа у
вигляді предметних рубрик, а в разі потреби – його форму та читацьке
призначення. Це можна успішно виконати лише на підставі науково
розробленої методики предметизації, яку поділяють на загальну і спеціальну.
Сукупність принципів, правил, прийомів, які використовують під час
опрацювання будь-яких документів незалежно від їхньої тематики, характеру,
форми, носія інформації, читацького призначення тощо
складає
загальну
методику
предметизації. Предметизацію документів з окремих галузей знань,
різних видів, з урахуванням мети предметизації, особливостей конкретної
інформаційно-пошукової системи (ІПС), читацьких запитів тощо регламентує
спеціальна методика
.
Головними завданнями спеціальної методики предметизації є:
визначення основної тематики і проблематики окремої галузі знань
або практики в цілому, меж і взаємозв’язків із суміжними галузями і
дисциплінами;
виявлення типових категорій предметів у межах окремої галузі;
визначення типових аспектів розгляду предметів;
окреслення типових комплексів предметних рубрик;
укладання галузевих словників предметних рубрик.
Оскільки ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського за своїми функціями є
не тільки головною бібліотекою освітянської галузі, а й науково-
інформаційним, методичним і координаційним центром, пріоритетним і
актуальним завданням є створення на її базі інтегрованого галузевого
інформаційного ресурсу (ІГІР) з питань освіти, педагогіки та психології.
Розвиток корпоративних зв’язків, створення зведених електронних каталогів
(баз даних), обмін бібліографічними БД, взаємне надання бібліотеками доступу
до своїх інформаційних ресурсів і запозичення бібліографічних записів (БЗ)
потребують каталогізування документів в єдиному форматі з дотриманням
єдиних для всіх правил. Для розв’язання цих проблем у межах виконання НДР
фахівцями відділу наукового опрацювання документів і організації каталогів
ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського було підготовлено практичний
посібник
„Предметизація документів з питань освіти, педагогіки,