Стр. 46 - Бюлетень 2015_n2_cover

Упрощенная HTML-версия

46
психології”
[6], у якому висвітлено основні принципи складання й застосування
предметних рубрик, визначено лексичний склад і особливості синтаксису мови
ПР. Також здійснено спробу уніфікування предметизації документів різних
типів і видів з огляду на галузеву специфіку
із застосуванням інформаційно-
комунікаційних технологій (ІКТ), зокрема програмного забезпечення САБ
„ІРБІС64”.
Актуальність
дослідження була обумовлена тим, що нами не було
виявлено вітчизняних видань, у яких би питання предметизації було розглянуто
комплексно як у теоретичному, так і в практичному плані. Численні, але
розрізнені публікації хоча й висвітлюють окремі аспекти цього складного
процесу, проте не дають про нього повного уявлення.
Наукова новизна
посібника полягає в тому, що тут представлено
„Словник заголовків предметних рубрик”, на основі якого можна здійснювати
індексування документів для організації електронних каталогів (ЕК),
формувати авторитетні файли предметних заголовків (АФ ПЗ), відшуковувати
необхідну інформацію. Це перша спроба створення вітчизняного галузевого
україномовного словника для предметизації документів з питань освіти,
педагогіки, психології та суміжних галузей. Під час його укладання
використовувалися нормалізовані терміни, запозичені зі словників та інших
джерел [4 ; 8 ; 12].
Методика предметизації документів з питань освіти, педагогічної науки і
практики спирається на загальні принципи, а також враховує їхні специфічні
особливості. На жаль з погляду предметизації ці галузі ґрунтовно
методологічно не було опрацьовано, оскільки до початку 1990-х років (часу
заснування електронних каталогів) у колишньому СРСР предметні каталоги з
широким висвітленням педагогічної тематики вели лише в окремих
спеціальних бібліотеках, а в універсальних їх глибокого не розкривали взагалі.
Відповідно, не було й галузевої методики предметизації документів, яку
створюють і вдосконалюють лише зараз. Розглянемо її основні положення.
У процесі предметизації документів з педагогіки виділяють категорії
типових понять, які є її логічною основою, – тобто характерні для неї окремі
предмети, явища, процеси, проблеми, теми тощо. Саме вони й виступають
об’єктами предметизації.
Педагогіка
– це багатозначний термін, який означає:
1) різноманітні ідеї, уявлення, погляди (суспільні, народні, релігійні
тощо) на стратегію (цілі), зміст і тактику (технологію) виховання й навчання;
2) галузь наукових досліджень, пов’язаних з вихованням і навчанням;
3) спеціальність, кваліфікацію, практичну діяльність з виховання й
навчання;
4) навчальний предмет у складі вищої та післядипломної педагогічної
освіти;
5) мистецтво, віртуозність, майстерність, маневри і тонкощі виховання.
Категоріями типових понять
педагогіки є:
методологія педагогічної науки (предмет, система, педагогічна наука і