Стр. 9 - rj_02_2016

Упрощенная HTML-версия

9
№ 2 (68), 2016
ЕКОНОМІКА СІЛЬСЬКОГО ГОСПОДАРСТВА.
ОРГАНІЗАЦІЯ ТА УПРАВЛІННЯ СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКИМ ВИРОБНИЦТВОМ
2016.2.23.
УДК 338.43; 631.1
землекористування та перспективи цивілізованого ринку зе-
мель с.-г. призначення. З’ясовано, що законодавство багатьох
європейських країн передбачає існування системи регулюван-
ня обороту земель с.-г. призначення з огляду на характерні
історичні чи національні особливості, економічні чи соціальні
умови тощо. Встановлено, що стримувальними чинниками
впровадження ринку земель с.-г. призначення є відсутність
проведення інвентаризації і паспортизації земель, земельного
банку і земельних бірж, відсутність законодавчої бази щодо ре-
гулювання ринку землі та невизначеність ролі держави в регу-
люванні економічного обігу землі. Доведено, що законопроект
зі зняття земельного мораторію працюватиме результативно
за умови розгляду його в контексті цілісної аграрної політики.
Отже, залучення землі до ринкового обороту та формування
ринку землі повинно стати основним каналом надходження
інвестиційних ресурсів у сферу с.-г. виробництва.
УДК 334.722+664.76(477)
2016.2.18. ВІДТВОРЮВАЛЬНІ МЕХАНІЗМИ РЕГУЛЮВАН-
НЯ ЗЕРНОВОГО РИНКУ В КОНТЕКСТІ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ
ПРОДОВОЛЬЧОЇ БЕЗПЕКИ УКРАЇНИ
/ Буркинський Б.В. //
Економіка України. — 2015. — № 10. — С. 66–78. — Біб-
ліогр.: 5 назв.
Зерновий ринок, продовольча безпека, національна зер-
нова політика, регулювання зернового ринку.
З’ясовано нереалізованість визначених Законом України
“Про основні засади державної аграрної політики на період
до 2015 року” ключових пріоритетів національної аграрної по-
літики. Акцентовано увагу на тому, що приватні господарства,
обсяг ринку зерна яких становить 25%, позбавлені доступу до
державних заставних операцій. З’ясовано, що каталізатором
зростання доданої вартості та податків є виробничі сектори
ринків насіння на рівні 25% та дотацій розміром 1120 грн/га.
Включення до відтворювального процесу виробничих секторів
ринків зернопродуктів визначено як таке, що генерує значний
відтворювальний і податковий ефект навіть за скорочення
зернового експорту на 1%, забезпечуючи реалізацію націо-
нальних економічних інтересів і високий рівень продовольчої
безпеки. Запропоновано комплекс заходів впровадження
відтворювального механізму регулювання зернового ринку
України, реалізація яких передбачає внесення відповідних
змін до нормативно-правових документів, які регулюють
зерновий ринок, зокрема, Законів України “Про державну
підтримку сільського господарства України”, “Про ціни та
ціноутворення”, “Про зерно та ринок зерна в Україні”.
УДК 334:631.1.016:330.837.000
2016.2.19. РОЗВИТОК ПІДПРИЄМНИЦТВА І КООПЕРАЦІЇ:
ІНСТИТУЦІОНАЛЬНИЙ АСПЕКТ
/ Лупенко Ю.О., Малік М.Й.,
Заяць В.М., Вітвіцький В.В., Шпикуляк О.Г., Охріменко І.В.,
Забуранна Л.В., Кропивко М.Ф., Федун І.Л., Лупенко Є.І., Ко-
зак О.А., Малік Л.М., Кропивко М.М., Шиндирук І.П., Мам-
чур В.А., Півторак В.С., Беженар І.М., Корінець Р.Я., Горош-
ко Г.М., Мамчур Л.В., Заяць Р.В., Авраменко Ю.О., Пехов В.А.,
Лузан О.Ю., Івченко В.Є., Рибаченко О.М., Пугачов М.І. — К.,
2016. — 430 с. — Бібліогр.: 204 назви. Шифр 547152.
Підприємництво, сільські території, інституціоналізм,
кооперація, концентрація, спеціалізація.
Здійснено аналіз та узагальнення теоретичних і мето-
дологічних засад підприємницької діяльності і кооперації в
аграрній сфері економіки. Визначено, що результативним
показником функціонування підприємництва і кооперації
може бути обсяг виробленої інноваційної продукції, прибут-
кова діяльність та місце кооперативних відносин у структурі
аграрної економіки. Зазначено існування загроз підприєм-
ництву з боку інституціональних деформацій (тіньова еко-
номіка, диспаритет цін, непродуктивний відплив капіталів та
безробіття). Спростовано гіпотезу про достатність прийнятих
органами влади заходів щодо підтримки підприємництва у
сфері сільського аграрного туризму. Визначено, що індикато-
ром стану вітчизняної аграрної економіки в кризових умовах
цивілізаційного розвитку є результати діяльності малого під-
приємництва та особистих селянських господарств.
УДК 338.312:330.44:636
2016.2.20. МЕТОДОЛОГІЧНИЙ АСПЕКТ СТВОРЕННЯ
МОДЕЛЕЙ МІЖГАЛУЗЕВОГО БАЛАНСУ ВИКОРИСТАННЯ
РЕСУРСІВ М’ЯСО-МОЛОЧНОГО СКОТАРСТВА
/ Ульянчен-
ко О.В., Лозинська І.В. // Економіка АПК. — 2016. — № 3. —
С. 44–51. — Бібліогр.: 11 назв.
Підприємства с.-г., скотарство, м’ясо-молочна продукція,
міжгалузевий баланс.
На противагу традиційним методикам планування галузе-
вої структури підприємства з використанням кількох десят-
ків вхідних і вихідних показників, запропоновано підхід, що
ґрунтується на моделі міжгалузевого балансу Леонтьєва, де
використовуються виключно вихідні параметри, які відобра-
жають якісні характеристики. Розраховано, що при розподілі
витрат на виробництво м’ясо-молочної продукції в с.-г. під-
приємствах Сумської обл. грошових вкладень найбільшою
мірою потребують підгалузі з формування сектора кінцевого
виробництва м’ясо-молочної продукції у зв’язку з тривалішим
терміном оборотності капіталу. Встановлено, що в структурі
остаточної ціни реалізації м’ясо-молочної продукції на регіо-
нальному рівні додаткова вартість у кінці кожної технологічної
ланки не покриває виробничих витрат. Доведено, що запро-
понована методологія є універсальною для застосування на
рівні країни, регіонів й основних видів діяльності.
УДК 338.43:631.452
2016.2.21. ОРГАНІЗАЦІЙНО-ЕКОНОМІЧНЕ РЕГУЛЮВАН-
НЯ РОЗШИРЕНОГО ВІДТВОРЕННЯ РОДЮЧОСТІ ҐРУНТІВ:
монографія
/ Корчинська О.А. — К., 2015. — 388 с. — Біб-
ліогр.: 298 назв. Шифр 546483.
Земля, земельна рента, ґрунти, родючість ґрунтів, доб-
рива.
Аргументовано, що оскільки родючість ґрунтів є об’єктив-
ною першоосновою виникнення земельної ренти як склад-
ного природно-економічного явища, то вона має належати
передусім тому, хто здійснює заходи щодо її відтворення.
Обґрунтовано необхідність запровадження пільгового опо-
даткування агрохімікатів, що застосовуються у вітчизняному
сільському господарстві, удосконалити справляння плати за
землю та її використання. Запропоновано обсяг щорічних
надходжень від користування землею спрямовувати на про-
ведення заходів щодо підвищення родючості ґрунтів; зменши-
ти кількість необґрунтованих пільг щодо сплати земельного
податку і ввести диференційовані ставки для різних категорій
пільговиків. Розроблено рекомендації щодо впровадження
системи екологічного управління с.-г. виробництвом на базі
міжнародних стандартів ISO 14000, які допоможуть аграрним
виробникам правильно коригувати свої дії з метою збережен-
ня й підвищення родючості ґрунтів.
УДК 338.432
2016.2.22. РОЗВИТОК ІНТЕГРАЦІЙНИХ ПРОЦЕСІВ В АГ-
РАРНО-ПРОМИСЛОВОМУ ВИРОБНИЦТВІ: монографія
/
Мазур А.Г., Коваленко В.Л. — Вінниця, 2015. — 172 с. — Біб-
ліогр.: 197 назв. Шифр 547232.
Агропромисловий комплекс, аграрне виробництво, аграр-
но-промислова інтеграція.
Проаналізовано інструментарій управління інтеграційними
процесами з боку органів влади різного ієрархічного рівня та
керівництва аграрних підприємств. Досліджено структурну
динаміку розвитку інтеграції в АПК, що характеризується
відповідними етапами перебігу. Розроблено інноваційно-
інтеграційну стратегію розвитку аграрного виробництва на
прикладі Вінницької області. Запропоновано економіко-ма-
тематичну модель економіки інтеграції с.-г. виробництва та
харчової галузі на основі вибору варіанта синергетичного
ефекту від операційної та фінансової діяльності. Обґрунтова-
но доцільність концентрації ресурсів у районах інтегрованих
об’єднань, запропоновано організаційно-економічний меха-
нізм організації інтеграції в аграрному виробництві.
УДК 338.439+664.76(477)
2016.2.23. ІНТЕГРОВАНИЙ ЗЕРНОВИЙ РИНОК У ЗАБЕЗ-
ПЕЧЕННІ ЕКОНОМІЧНОЇ БЕЗПЕКИ УКРАЇНИ
/ Нікішина О.В. //
Економіка харчової промисловості. — 2015. — Вип. 4, т. 7. —
С. 9–18. — Бібліогр.: 20 назв.
Інтегрований зерновий ринок, економічна безпека, продо-
вольча безпека, зовнішньоекономічна безпека, експорт зерна.
Узагальнено концептуальні підходи до визначення еко-
номічної безпеки України, її продовольчої та зовнішньоеко-