Стр. 51 - babichuk-iv-k

Упрощенная HTML-версия

51
історичного мислення, яке виробляє погляди, оцінки, прогнози і від якого
залежить історична правда.
Життєвий шлях І. Я. Горбачевського можна розглядати в багатьох
аспектах і з різних позицій. Зокрема, можна виділити два такі важливі
аспекти: 1) І. Я. Горбачевський − вчений і педагог; 2) І. Я. Горбачевський і
використання його наукових знань.
Коли потенціал досліджень творчих здібностей у структурі інтелекту
був в основному вичерпаний, тоді стало зрозуміло, що рівень розвитку
інтелекту або окремих його структур не може служити надійним критерієм
відмінності вченого від не вченого, продуктивного вченого від менш
продуктивного; пошук диференціюючих ознак був перенесений у сферу
особистісно-психологічних характеристик.
До них належать особистісні риси − стійкі, що повторюються в різних
ситуаціях, особливості поведінки; і мотивацію − спонуки, що направляють і
регулюють діяльність людини. Проблема особистості була і залишається
одним із найцікавіших і дискусійних розділів психології. Саме в цій царині
існує найбільша кількість теорій і підходів, що по-своєму пояснюють
структуру, динаміку і природу особистості [177, с.15].
Складність самого феномену особистості породжує складність його
визначення і вивчення. Зрозуміло, все розмаїття концепцій особистості, а
також протиріччя в поглядах на неї знайшли своє відображення і в
дослідженнях щодо особистості І. Я. Горбачевського. Питання про специфічні
властивості людини науки займало думки дослідників науки вже тоді, коли
вивчення наукової творчості тільки зароджувалось.
Більшість робіт з цієї проблематики можна віднести до одного з трьох
напрямків:
1) вивчення комплексу особистісних якостей, специфічних для вчених;
2) вивчення мотивації наукової діяльності та її впливу на
продуктивність;