59
головною причиною. Справжнім мотивом цього затяжного процесу стало
небажання деяких впливових урядовців створювати ще один вищий навчальний
заклад, який міг стати «розсадником неблагонадійності». Підтвердженням цієї
тези слугує той факт, що в липні 1881 р., при розгляданні чергової заяви про
відкриття інституту у Державній Раді, більшість проголосувала проти,
вказуючи, що трьох наявних технічних вишів цілком достатньо
с. 21].
Загалом увесь затяжний процес дискусій щодо створення інституту найбільш
повно висвітлено в рукописі
с. 12–28]. В.Л. Кирпичов також указував на
суперечки, що точилися навколо організації вишу протягом 1881–1885 рр.
с. 4–5].
Після прийняття позитивного рішення про відкриття інституту постала
необхідність у затвердженні кадрів на відповідні посади. Насамперед необхідно
було визначитися з директором установи. Важливу роль у цьому відіграв
І.О. Вишнеградський. З перших днів він клопотав про утворення ХПТІ і входив
до складу всіх комісій, що протягом 15 років утворювалися з цього приводу (від
першої постановки питання до офіційного відкриття). Саме він рекомендував
на цю посаду свого учня та колегу В.Л. Кирпичова.
Їхня спільна праця не обмежувалася лише викладацькою діяльністю в
СПбТІ. У 1884 р. В.Л. Кирпичов разом з І.О. Вишнеградським безпосередньо
брав участь у підготовці плану загального розвитку технічної освіти в
Російській імперії, включаючи всі її ланки, починаючи від підготовки майстрів
та робітників різних професій і закінчуючи вищою інженерною освітою
с. 59;
с. 3;
с. 123]. За участь у роботі над проектом Віктору Львовичу
навіть було висловлено Імператорську подяку
арк. 40 зв.–41].
В.Л. Кирпичов на той час уже набув достатньо досвіду та доброї репутації
як викладач та вчений у галузі прикладної механіки й опору матеріалу.
Науковець підходив для цієї посади й особистісною характеристикою:
освічений, цілеспрямований, зі спокійним складом характеру. Цілком можливо,
що Міністр народної освіти схвалив цю кандидатуру саме за останньою
причиною, вважаючи, що подібна постать буде беззаперечно виконувати накази