Стр. 56 - chumachenko-oa-k

Упрощенная HTML-версия

56
конструкторського відділу Запорізького моторобудівного заводу А. О. Маренкова
почалося проектування нового двигуна. Уже 1965 р. у ЗМКБ «Прогрес» було
сконструйовано двоконтурний турбореактивний двигун (ДТРД) АІ-25 [324, с. 221],
[Див.: Додаток Е].
Робота проводилася одночасно з Московським конструкторським бюро
С. К. Туманського. На ЗМКБ «Прогрес» процесом керували генеральний
конструктор О. Г. Івченко, головний конструктор В. О. Лотарев, провідний
конструктор К. М. Валік, а також автор ідеї А. О. Маренков. Вагомий внесок у
роботу зробив заступник головного конструктора В. М. Чуйко. Запорізький двигун
виявився кращим, тому вже 7 жовтня 1967 р. успішно завершилися державні
випробовування двигуна на літаку Як-40. Його серійний випуск почався того ж року
на ЗВО «Моторобудівник» [209, с. 26]. Двигун АІ-25 став останнім двигуном,
розробленим за участі О. Г. Івченка. Він був виготовлений за двоконтурною схемою,
мав високі економічні показники, малу вагу в 312 кг (на ньому вперше для
полегшення конструкції почали застосовувати титанові сплави), а також був
обладнаний пристроєм проти зледеніння [263, арк. 5].
У 1968 р. після смерті О. Г. Івченка генеральним конструктором ДКБ був
призначений В. О. Лотарев [Див.: Додаток Ж], з ім’ям якого пов’язане подальше
виробництво та вдосконалення двигуна АІ-25. Одним із перших у світі він здійснив
тут свою ідею створення газотурбінних двигунів з високим ступенем
двоконтурності, що збагатило і світове авіадвигунобудування [210, с. 9].
Деякі джерела стверджують, нібито основою запорізького АІ-25 став
американський ДТРД JT7, але оригінальність виробу доводить його визнання
Федеральною авіаційною адміністрацією США, яка надала двигуну сертифікат на
відповідність американським нормам льотної придатності FAR. До речі, АІ-25 був
першим двигуном у радянській авіації, який пройшов цю перевірку, хоча на той час
вона вважалася найсуворішою у світі. Окрім цього, вітчизняний ДТРД отримав
англійський сертифікат BCAR [209, с. 27].
У другій половині 1960-х рр. почалася співпраця заводу із ЗПКТІ, створеному
на базі Запорізького трансформаторного заводу в 1960 р.
На ЗМЗ розробили деякі