Стр. 301 - bey-rv-d

Упрощенная HTML-версия

301
побудови, як «непременный постоянно действующий фактор прогресса науки»,
«единственные врата, сквозь которые индивид входит в научный социум»
с. 29]. П. Анохін вважав, що наукова школа – це традиція мислення, особлива
наукова атмосфера, яка прискорює становлення вченого
с. 259].
Ми поділяємо думку Ю. О. Храмова, що наукову школу слід розглядати як
неформальну творчу співдружність дослідників різних поколінь високої наукової
кваліфікації на чолі з науковим лідером у межах певного наукового напряму,
об’єднаних спільними підходами до розв’язання проблеми, стилем роботи та
мислення, оригінальністю ідей і методів реалізації своєї наукової програми, що
одержала значні результати та завоювала авторитет і суспільне визнання в
окремій галузі знання
.
Ще більшої дискусійності проблемі надає функціонування наукових шкіл у
різних галузях науки, що зумовлюється, вочевидь, особливостями розвитку
кожної із них, специфікою їхнього предмета дослідження. На нашу думку,
існування наукових шкіл є невідривним від розвитку конкретної науки і може
розглядатися лише в цьому контексті. Диференціація науки, з одного боку, і
необхідність об’єднання зусиль учених для вирішення комплексних проблем, з
іншого боку, примусили по-новому поглянути на проблему наукових шкіл у
цілому. За їхнім різноманіттям, необхідно шукати механізми, що сприяють
консолідації знань. Кожна із шкіл робить свій внесок у загальний розвиток науки,
збагачуючи її окремі напрями, вчення, теорії.
Далеко не кожен творчий колектив отримує статус наукової школи. Слід
розрізняти такі поняття, як наукова школа, науковий центр, науковий колектив.
Зокрема, характеризуючи потенціал наукової школи, передусім, слід враховувати
кількість: 1) її представників; 2) генерацій учених. На нашу думку, зріла наукова
школа в галузі механізації і автоматизації тваринництва повинна нараховувати
щонайменше три покоління вчених, що визначає тривалість її існування – не
менше 90–100 років і кількість представників – не менше 30. Дослідницький
колектив, що характеризується меншим генераційним періодом та кількістю
представників, слід розглядати як науковий центр.