Електронний каталог ННСГБ НААН online
Електронний каталог
ННСГБ НААН online

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

13 Історіографія проблеми виховання «доброго громадянина» в українській та світовій етнопедагогіці повна стаття
doi.org/10.31073/istnauka202003-13
Перегінчук Т. М.
Сторінки: 237–256
Короткий огляд

Актуальним питанням на сьогоднішній день є дослідження проблеми виховання «доброго громадянина» у творах відомих педагогів – В. О. Сухомлинського, К. Д. Ушинського, Г. Г. Ващенка та її сучасне переосмислення у закордонній педагогіці як екологічне громадянське виховання у процесі формування інтегративних якостей особистості на основі загальновідомих демократичних цінностей. Саме це відображає бажання брати участь в житті громадянського суспільства та держави. Адже, якщо людина допомагає іншим людям, оберігає та очищає природні локації, то вона відповідає моральним якостям «доброго громадянина». Також викладено аналіз педагогічних особливостей виховання у дитячих та юнацьких громадських організаціях у контексті дослідження сучасної усної історії.

Риси характеру справжнього чоловіка, воїна та захисника на сьогодні розвивають такі громадські дитячі та молодіжні організації: Всеукраїнська дитяча скаутська організація "Січ", Національна скаутська організація України "Пласт", Міжнародна Федерація «Спас» та Міжнародна федерація Бойового Гопака. Любов до природи – це не лише педагогічний мікрофактор освіти, а й яскравий прообраз набагато ширшого контексту – Батьківщини. Виховання морально-етичних норм поведінки та стійких рис характеру, властивих громадянину даного народу, тепер розуміється як національна освіта. Ось чому пластуни вчаться зберігати первісну природу, тобто пластикові та інші хімічні відходи після походів забирати до міста, викинути у смітник. Школа повинна використовувати кожен момент своєї роботи не лише для того, щоб забезпечити учнів знаннями, а й виховати повноцінних, добре розвинутих людей та добрих громадян своєї Батьківщини. У зв’язку з цим вчителі дитячих та молодіжних громадських організацій можуть прийти на допомогу шкільним учителям. Сучасний освітній процес у західних країнах продовжує розвиватися на основі виховання доброчесного громадянина та громадянського суспільства. У Німеччині екологічні дослідження народилися завдяки існуванню традицій екологічного виховання молоді, поширенню методів гуманізації суспільного життя після війни. Поняття "екологічна освіта" було обґрунтоване німецькими вченими в Інституті природничих наук під керівництвом Г. Ойфельда. На його думку, суспільство досягло такого рівня розвитку, що необхідно створити екологічну свідомість серед населення, особливо молодого покоління.

Ключові слова
проблема «доброго громадянина», К. Д. Ушинський, Г. Г. Ващенко, В. О. Сухомлинський, етнопедагогіка, методи виховання
Список використаних джерел та літератури
  1. Богуш А. М. Педагогіка добра у спадщині В. О. Сухомлинського. Науковий вісник МДУ імені В. О. Сухомлинського. Педагогічні науки. 2014 Випуск 1.46 (108). С. 21–25.
  2. Боднарчук Г. Тимочків М. Любов до ближнього – джерело величі людини. Тернопіль: Навч. книга. Богдан, 2007. 80 с.
  3. Ващенко Г. Виховний ідеал / Г. Ващенко. – Полтава: Ред. газ. «Полтавський вісник», 1994. 191 с.
  4. Косарєва Н. І. Формування почуття совісті як важливої риси громадянина-гуманіста. Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закладах освіти: збірник наукових праць. Наукові записки Рівненського державного гуманітарного університету. Вип. 39. Рівне: РДГУ, 2008. С. 39–44.
  5. Людина починається з добра. «Виховання патріота, громадянина через формування високих моральних якостей». (Уп. Чуб Т. М.) – Зачепилівка, 2017. – 161 с. URL: https://tamara-chub-57.at.ua/30012018/dobro.pdf
  6. Макаренко А. С. Каким должен быть гражданин. Воспитание гражданина. М.: Просвещение, 1988. С. 35-160.
  7. Макаренко А. С. Лекции о воспитании детей. Педагогические сочинения: В 8-ми т., Т. 4. Педагогические произведения 1936-1939 гг. М.: Педагогика, 1984. С. 59-116.
  8. Макаренко А. С. Методика воспитательной работы. Воспитание гражданина. М.: Просвещение, 1988. С. 161-244.
  9. Милков Л. Конструктивизмът като образователна идея. Педагогика. № 1. София, 2006. С. 33–37. (болгарськ.)
  10. Перегінчук Т. М. Виховання «доброго громадянина»: етнопедагогічні практики та церемоніали (на основі діяльності НСОУ «ПЛАСТ»). Інтелігенція і влада. Серія: Історія: зб. наук. праць / Одес. нац. політехн. ун-т. Одеса: Екологія, 2019. Вип. 41. С. 117-129.
  11. Перегінчук Т. М. Етнологічна концепція «екологічного виховання» у контексті педагогічної системи «добрих справ» (на основі діяльності Одеської станиці НСОУ «ПЛАСТ»). Записки історичного факультету: зб. наук. праць. Одеса: Одес. нац. ун-т імені І. І. Мечникова. 2019. Вип. 30. С. 96-111.
  12. Остапйовський І. Є. Проблема гуманізації управління школою у педагогічній спадщині В.О.Сухомлинського [Текст] : дис... канд. пед. наук: 13.00.01 / Остапйовський Ігор Євгенович ; Акад. пед. наук України, Ін-т педагогіки. – К., 1993. – 130 с.
  13. Сковорода Г. С. Благодарний Єродій. Повне зібрання творів: У 2-х т. К., Наукова думка, 1973. Т. 2. С. 99–118.
  14. Смаль Н. Поспішайте творити добро. Позакл.час. 2005. №19-20. с.14-16.
  15. Сухомлинський B. O. З чого починається громадянин / Вибрані твори. В 5-ти т., Т. 5. Статті. Київ, "Рад. школа", 1977. С. 359–366.
  16. Сухомлинський B. O. Народження громадянина / Вибрані твори. В 5-ти т., Т. 3. Серце віддаю дітям. Народження громадянина. Листи до сина. – Київ., "Рад. школа", 1977. С. 283–582.
  17. Сухомлинський B. O. Народження добра / Вибрані твори. В 5-ти т., Т. 5. Статті. Київ, "Рад. школа", 1977. С. 217–223.
  18. Українські народні казки: Книга 35. Казки Наддніпрянщини / Запис., упоряд. і літ. опрац. М. Зінчук. Чернівці: Букрек, 2011. 520 с. С. 148.
  19. Ушинський К. Д. Про народність у громадському вихованні [Текст] / К. Д. Ушинський. Вибрані педагогічні твори: в 2-х т. – Т. 1. Теоретичні проблеми педагогіки. – К.: Рад. школа, 1983. – С. 43-104.
  20. Фіцула М. М. Педагогіка: Навчальний посібник для студентів вищих педагогічних закладів освіти. – К.: Видавничий центр «Академія», 2002. – 528 с.
  21. Чепіль М. Ідея добра і любові у педагогічній спадщині Василя Сухомлинського. Молодь і ринок. 2012. №1 (84). С. 37−41.
  22. Щуркова Н. Е., Мухин М. И. Педагог нового воспитания / Под общ. ред. Н. Е. Щурковой. Москва: АРКТИ, 2014. – 264 с.
  23. Eulefeld G., Kapune T. (Hg.) Empfehlungen und Arbeitsdokumente zur Umwelterziehung, IPN Institut für die Pеdagogik der Naturwissenschaften an der Christian-Albrechts-Universitеt / G. Eulefeld, T. Kapune – Kiel Nr.36, München 1978. – 180 s.
  24. Staudte A. Дsthetische Erziehung. 1-4. – Munchen; Wien; Baltimore: Urban und Schwarzenberg, 1980. – 235 S.
References
  1. Bogush A. M. 2014, Pedagogika dobra u spadshhy`ni V. O. Suxomly`ns`kogo [Pedagogy of Good in the Sukhomlinsky Legacy], Scientific Bulletin of the Sukhomlinsky State University of Music, Pedagogical Sciences, Issue 1.46 (108), pp. 21–25.
  2. Bodnarchuk G. Ty`mochkiv M. 2007, Lyubov do bly`zhn`ogo – dzherelo vely`chi lyudy`ny` [Love for your neighbor – the source of greatness of man], Ternopil, Educ. book. Bogdan, 80 p.
  3. Vashhenko G. 1994, Vy`hovny`j ideal [Educational ideal], Poltava: Ed. gas. Poltava Bulletin, 191 p.
  4. Kosaryeva N. I. 2008, Formuvannya pochuttya sovisti yak vazhly`voyi ry`sy` gromadyany`na-gumanista // Onovlennya zmistu, form ta metodiv navchannya i vy`xovannya v zakladax osvity`: zbirny`k naukovy`x pracz` [Formation of the sense of conscience as an important feature of the citizen-humanist // Updating the content, forms and methods of education and upbringing in educational institutions: a collection of scientific works], Scientific notes of Rivne State Humanities University. Issue 39. Rivne, RDGU, P. 39-44.
  5. Chub T. M., red., 2017, Lyudy`na pochy`nayet`sya z dobra. «Vy`hovannya patriota, gromadyany`na cherez formuvannya vy`soky`x moral`ny`x yakostej» [Man begins with good. "Education of the patriot, the citizen through formation of high moral qualities"], Zachepylivka, 161 p. Аvailable at: https://tamara-chub-57.at.ua/30012018/dobro.pdf
  6. Makarenko A. S. 1988, Kaky`m dolzhen byt` grazhdany`n. // Vospy`tany`e grazhdany`na [What a citizen should be. // Parenting], M., Enlightenment, P. 35-160.
  7. Makarenko A. S. 1984, Lekcy`y` o vospy`tany`y` detej. // Pedagogy`chesky`e sochy`neny`ya [Lectures on the upbringing of children.// Pedagogical works], In 8 volumes, V. 4. Pedagogy`chesky`e proy`zvedeny`ya 1936-1939 [Pedagogical works of 1936-1939], M., Pedagogy, P. 59-116.
  8. Makarenko A. S. 1988, Metody`ka vospy`tatel`noj raboty. // Vospy`tany`e grazhdany`na [Methods of educational work. // Parenting], M., Enlightenment, P. 161-244.
  9. My`lkov L. 2006, Konstrukty`vy`zmt kato obrazovatelna y`deya // Pedagogyka [Constructivism as an educational idea // Pedagogy], №1, Sofia, P. 33–37.
  10. Pereginchuk T. 2019, Vy`hovannya «dobrogo gromadyany`na»: etnopedagogichni prakty`ky` ta ceremonialy` (na osnovi diyal`nosti NSOU «PLAST»)// Inteligenciya i vlada. Seriya: Istoriya: zb. nauk. pracz` [Education of a "good citizen": ethnopedagogical practices and ceremonies (based on the activities of NSOU "PLAST")// Intelligentsia and power. Series: History: Coll. Science. works] / Odesa. nat. Polytechnic un-ty. Odesa, Ecology, Issue. 41, P. 117-129.
  11. Pereginchuk T. 2019, Etnologichna koncepciya «ekologichnogo vy`hovannya» u konteksti pedagogichnoyi sy`stemy` «dobry`h sprav» (na osnovi diyal`nosti Odes`koyi stany`ci NSOU «PLAST»)// Zapy`sky` istory`chnogo fakul`tetu: zb. nauk. pracz`. [Ethnological concept of "environmental education" in the context of the pedagogical system of "good deeds" (based on the activities of the Odesa stanyca NSOU "PLAST") // Notes of the Faculty of History: Coll. Science. works]. Odesa, Odesa. nat. Mechnikov’s Un-ty, Issue. 30, P. 96-111.
  12. Ostapjovs`ky`j I. Ye. 1993, Problema gumanizaciyi upravlinnya shkoloyu u pedagogichnij spadshhy`ni V. O. Suxomly`ns`kogo: dy`s... kand. ped. nauk: 13.00.01 [The problem of humanization of school management in the pedagogical heritage of VO Sukhomlinsky: Dis. Cand. ped. Sciences: 13.00.01], Acad. ped. of Sciences of Ukraine, Institute of Pedagogy, K., 130 p.
  13. Skovoroda G. S. 1973, Blagodarny`j Yerodij / Povne zibrannya tvoriv: U 2 t. [The grateful Herodius / The Complete Collection of Works: In 2 volumes], K., Naukova dumka, V. 2, P. 99–118.
  14. Smal` N. 2005, Pospishajte tvory`ty` dobro// Pozakl. chas [Hurry to do good // Out of hours], № 19-20, p. 14-16.
  15. Suhomly`ns`ky`j V. O. 1977, Z chogo pochy`nayet`sya gromadyany`n / Vy`brani tvory`. V 5 t. [How does a citizen begin / Selected works. In 5 vols.], V. 5. K., "Sov. School", P. 359-366.
  16. Suhomly`ns`ky`j V. O. 1977, Narodzhennya gromadyany`na / Vy`brani tvory`. V 5 t. [Birth of a Citizen / Selected Works. In 5 vols], V. 3. K., "Sov. School", 1977. - P. 283–582.
  17. Suhomly`ns`ky`j V. O. 1977, Narodzhennya dobra / Vy`brani tvory`. V 5 t. [Birth of the good / Selected works. In 5 vols.], V. 5. K., "Sov. School", P. 217–223.
  18. Zinchuk M. red., 2011, Ukrayins`ki narodni kazky`: Kny`ga 35. Kazky` Naddnipryanshhy`ny` [Ukrainian Folk Tales: Book 35. Tales of the Dniepro], Chernivci, Bukrek, 520 p.
  19. Ushy`ns`ky`j K. D. 1983, Pro narodnist` u gromads`komu vy`xovanni // Vy`brani pedagogichni tvory`: v 2 t. [About nationality in public education, Selected pedagogical works: in 2 volumes], V. 1. K., Sov. School, P. 43-104.
  20. Ficzula M. M. 2002, Pedagogika: Navchal`ny`j posibny`k dlya studentiv vy`shhy`x pedagogichny`x zakladiv osvity` [Pedagogy: A textbook for students of higher educational institutions], K., Academy Publishing Center, 528 p.
  21. Chepil` M. 2012, Ideya dobra i lyubovi u pedagogichnij spadshhy`ni Vasy`lya Suxomly`ns`kogo [The idea of goodness and love in the pedagogical heritage of Vasyl Sukhomlinsky], Youth and the market, №1 (84), P. 37-41.
  22. Shhurkova N. E., red., Muxy`n M. Y`. 2014, Pedagog novogo vospy`tany`ya [The teacher of new education], M., ARKTI, 264 p.
  23. Eulefeld G., Kapune T. (ed.) 1978, Recommendations and working documents on environmental education, IPN Institute for Science Education at the Christian-Albrechts-Universitеt / G. Eulefeld, T. Kapune, Kiel No. 36, Munich, 180 p.
  24. Staudte A. Aesthetic education. 1980, 1-4, Munich; Vienna; Baltimore: Urban and Schwarzenberg, 235 p.
сайт создан компанией web студия