ukr | eng
ННСГБ НААН  

Електронне наукове фахове видання
Історія науки і біографістика
2019 — № 2
Стаття № 17

 
17 Професор М.В. Винокуров (1890-1955) про створення комфортних пасажирських вагонів повна стаття
https://doi.org/
Устяк Н.В.
Сторінки: 291-312
Короткий огляд

У статті висвітлюється внесок професора М.В. Винокурова в модернізацію пасажирського вагонобудування. Він активно керував дослідженнями щодо винайдення найкращого типу візка вагона, зменшення шуму і вібрації від ходових частин вагона для задоволення потреб комфортного перевезення пасажирів. Основні вимоги для пасажирських вагонів М.В. Винокуров вважав наступними: безпека руху, плавність ходу, мінімальна вага вагону, максимальний комфорт для пасажирів, мінімальні витрати на виготовлення, експлуатацію, утримання та ремонт. Особливу наукову діяльність М.В. Винокурова ми відмічаємо під час його роботи завідувачем кафедри «Вагони» Дніпропетровського інституту інженерів залізничного транспорту (ДІІТ) (1934–1939), коли був членом Міськради в м. Дніпропетровськ (1934–1939). Тому він запропонував власне бачення досягнення поставлених завдань: забезпечення безпеки руху, удосконалення існуючих конструкцій візків і ходових частин, що цілком забезпечували стійкість рухомого складу при русі по колії в діапазоні допустимих швидкостей.

М.В. Винокуров постійно звертався до зарубіжного досвіду і порівнював власні результати з дослідженнями в країнах Західної Європи та США. Окрім зниження тари, професор М.В. Винокуров вказував на необхідність зниження опору в нових вагонах, насамперед для високих швидкостей руху. На залізницях колишнього СРСР у зв’язку зі створенням обтічної форми кузова, зменшенням відстані між вагонами та усуненням виступаючих частин, а також заглибленням вікон і дверей досягнуто зменшення опору повітря, порівняно зі звичайною формою кузова вагона, на 26% при швидкості 140 км/год і 23,6% при швидкості 120 км/год. Основними причинами масового переходу на суцільнометалеву конструкцію були: міцність металевого вагона, зниження ваги, підвищення безпеки, збільшення терміну придатності, зменшення об’єму ремонтних робіт, значна економія у витратах на експлуатацію і нестача деревини, що необхідна для будівництва дерев’яних кузовів. Наступною умовою для пасажирських вагонів, на думку М.В. Винокурова, було забезпечення плавності руху.

Професор М.В. Винокуров вважав, що основною умовою для створення плавності руху було встановлення ресорного підвішування з жорсткістю, прямо пропорційній навантаженню, що розподілялася на кожен комплект ресор. Значна величина вертикальних прискорень, вимірюваних у середині вагона, створювалась не лише коливаннями ресорного підвішування, а й вібрацією кузова внаслідок недостатнього затиску шпренгелів і впливу ексцентричності колісних пар.

При підготовці даної статті було застосовано хронологічний, типологічний, порівняльний методи історичного пізнання, класифікації та систематизації історичних джерел і бібліографічного матеріалу, які дозволили систематизувати та критично оцінити використані джерела стосовно питання етапів створення комфортних пасажирських вагонів.

Ключові слова
М.В. Винокуров, пасажирські вагони, плавність руху, ресори, коливання вагона, вагонний візок
Список використаних джерел та літератури
  1. Кафедра «Вагоны и вагонное хозяйство». Российский университет транспорта (МИИТ). URL : https://www.miit.ru/portal/page/portal/miit/divs/hist (дата звернення : 15.05.2019).
  2. История АО «ВНИИЖТ». URL : https://www.vniizht.ru/index.php?id=87 (дата звернення : 17.05.2019).
  3. Історія кафедри вагони і вагонне господарство. Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна (ДНУЗТ). URL : https://diit.edu.ua/faculty/meh/kafedra/vtvg/history (дата звернення : 17.05.2019).
  4. Винокуров М. В. К вопросу проектирования новых пассажирских вагонов. Техника железных дорог. 1946. № 2-3. С. 7-12.
  5. Degbi i Senkey. The Electrician. 1930. No. 74. P. 35-37.
  6. Mallok. Board of Trade Repport. 1930. Ap. 5. P. 10.
  7. Reyher and Mayster. Forschung aus dem Gebiete des Ingenieurwesens. 1931, No. 2. P. 23 ; 1933. No. 4. P. 36 ; 1935. No. 3 P. 50.
  8. Марье Г. Взаимодействие пути и подвижного состава. Москва : Госжелдоридат, 1933. 338 c.
  9. Hizm Hilzingen. Railway Age. 1936. No. 6. P. 55-57.
  10. Henderson. Bulletin I'Ass. Int. Congr. Des Chemins de fer. 1932. No. 1-3. P. 43-49.
  11. Lutteroth. Org. Fortschr. Eisenbahn. 1932. Heft 2-3. P. 21-24.
  12. Railway Age. 1945. No. 13/1 : Railway Purchases and Stores. P. 63-74.
  13. Вагоны / под ред. М. В. Винокурова. Москва : Трансжелдориздат, 1953. 704 с.
References
  1. Kafedra «Vagony i vagonnoe xozyajstvo» MIIT [Russian University of Transport]. https://www.miit.ru/portal/page/portal/miit/divs/hist (last accessed : 15.05.2019). [in Russian].
  2. Istoriya AO «VNIIZhT» [All-Union Scientific Research Institute of Railway Transport]. https://www.vniizht.ru/index.php?id=87 (last accessed : 17.05.2019). [in Russian].
  3. Istoriia kafedry vahony i vahonne hospodarstvo DNUZT [Sait Dnipropetrovsk National University of Railway Transport the name of academician V. Lazaryan]. https://diit.edu.ua/faculty/meh/kafedra/vtvg/history (last accessed : 17.05.2019). [in Ukrainian].
  4. Vunokurov, M. V. (1946). K voprosy proektirovaniya novux passazhirskux vagonov [Railway Technology]. 2-3. P. 7-12. [in Russian].
  5. Degbi and Senkey (1930). The Electrician. 74. 35-37. [in English].
  6. Mallok (1930). Board of Trade Repport. 5. 10. [in English].
  7. Reyher and Mayster (1931 ; 1933 ; 1935). Forschung aus dem Gebiete des Ingenieurwesens. 2, 23 ; 4, 36 ; 3, 50. [in English].
  8. Marie, G. (1933). Vzaimodejstvie puti i podvizhnogo sostava [The interaction of the track and rolling stock]. Moskow : Goszheldoridat, 338. [in Russian].
  9. Hizm Hilzingen (1936). Railway Age. 6. 55-57. [in English].
  10. Henderson (1932). Bulletin I'Ass. Int. Congr. Des Chemins de fer. 1-3. 43-49. [in French].
  11. Lutteroth (1932). Org. Fortschr. Eisenbahn. 2-3. 21-24. [in Germany].
  12. Neystrom (1945). Railway Age. 13/1 : Railway Purchases and Stores. 63-74. [in English].
  13. Vinokurov, M. V. ed. (1953). Vagonyi [Wagons]. Moskow : Transzheldorizdat, 704. [in Russian].
  14. Ustyak, N. V. (2018). Vnesok vchenux ta inzheneriv u rozvutok vagonobuduvannya [Vnesok vchenykh ta inzheneriv u rozvytok vahonobuduvannya]. Eminak. 1. 141–145. [in Ukrainian].

Титульна сторінка Видання
© Національна наукова сільськогосподарська бібліотека НААН, 2019