Стр. 191 - buleten_2014_n1

Упрощенная HTML-версия

191
бібліографічного обслуговування порівняно з минулим роком знизились
(табл.1).
Аналіз стану обслуговування бібліотеками користувачів показує, що їхня
кількість залишається стабільною, оскільки залежить в основному від штату
працівників НДІ. Щодо показника виданих документів, то він залежить від
стану комплектування і проведення інформаційно-масових заходів. Тому ці
показники в окремих бібліотеках зросли, а в інших – знизилися.
Бібліотеки деяких інститутів наводять у своїй звітності надзвичайно низькі
показники обслуговування.
На підставі узагальнення статистичних матеріалів останніх років можна
зробити висновок, що зменшення кількісних показників роботи бібліотек
викликано, передусім, скороченням чисельності працівників бібліотек та
інститутів, недостатнім комплектуванням. Нагальною проблемою є дефіцит
бюджетного фінансування на придбання нових літературних джерел. Це
стосується майже всіх бібліотек НДІ НААН.
Важливою формою забезпечення читачів відсутніми у фондах бібліотек
документами є замовлення літератури через систему МБА, яке дещо компенсує
проблему, пов’язану з відсутністю нових надходжень. Такий вид
обслуговування є єдиним комплексом обслуговування колективних
користувачів, який включає бібліографічну підтримку запитів абонентів, пошук
у різних базах даних, надання документів в оригіналах чи копіях у тимчасове
або постійне користування за окремими запитами абонентів для їхньої
наукової, виробничої та освітньої роботи. Але, на жаль, і такий вид
обслуговування вимагає певних витрат, що під силу не кожній бібліотеці НДІ.
Міжбібліотечний абонемент заснований на взаємному використанні
бібліотечних фондів і довідково-пошукового апарату бібліотек. Наукові
співробітники і аспіранти Інституту тваринництва НААН ( Харківська обл.)
обслуговуються по МБА через Національну бібліотеку України
ім. В.І. Вернадського, ННСГБ НААН, Харківську державну наукову бібліотеку
ім.. В.Г. Короленка та фонди провідних вузів сільськогосподарського профілю
м. Харкова (виконано 84 замовлення).
Література, відсутня в науковій бібліотеці ННЦ «ІЕКВМ», замовлялася
шляхом МБА в інших інформаційних установах міста (наукова бібліотека
користується послугами МБА у 15 наукових бібліотеках м. Харкова), ННСГБ
НААН (м. Київ), ЦНСГБ РАСГН (м. Москва) та ін. Всього за звітний період
виконано 15 замовлень в бібліотеках міста.
Враховуючи викладене вище, слід зробити висновок, що з кожним роком
замовлення та отримання літератури по МБА ускладнюється, і разом з тим
скорочується обслуговування через низку об’єктивних причин: нестачу коштів
на пересилку документів та відсутність достовірної інформації про наявність
певної літератури у фондах бібліотек мережі НААН.
Незважаючи на об'єктивні труднощі, бібліотеки намагалися використати
всі можливості для поповнення фондів новою літературою та якісного
обслуговування користувачів.