Стр. 104 - novorodovskiy-vv-k

Упрощенная HTML-версия

104
обставини, пов’язані з необхідністю відмежованого розвитку галузевої
дослідної справи, від цієї ідеї відмовилися [311, с. 80]. Таким чином, упродовж
1920–х рр. комплексні галузеві дослідження здійснювалися при установах
НКЗС, а в структурі УАН-ВУАН вели агробіологічні дослідження окремі
наукові академічні кафедри.
Разом із тим поставало питання про підготовку кваліфікованих наукових
кадрів. У 1920 р. на 49–му засіданні фізико-математичного відділу розглядалося
питання підготовки молодих науковців та надання їм спеціальних стипендій.
Було сформовано своєрідний «інститут стипендіатів» УАН з молодих осіб, які
виявили бажання займатися науково-дослідною діяльністю у сфері
природничих дисциплін, у тому числі сільськогосподарських, отримували
стипендії упродовж двох років, при цьому щороку звітували про проведену
наукову роботу. На третій рік навчання кошти виділялися із спеціального
мільйонного фонду Академії наук [58, арк. 1–6]. Однак власну базу для
підготовки наукових кадрів УАН не вдалося організувати на початку 1920–х рр.
через протилежні погляди на побудову системи організації наукової роботи та
підготовки відповідних кадрів.
Упродовж першої половини 1920–х рр. академічна наука не мала
достатньої підтримки з боку радянської влади. Більше того, організація
Академії наук не влаштовувала партійне керівництво, яке намагалося
адміністративними методами перебудувати «буржуазну» ВУАН [317, с. 8]. Це,
у свою чергу, негативно позначилося на науково-дослідній та організаційній
діяльності установи. Відповідно у 1922 р. заступник НКО УСРР Я.П. Ряппо,
оцінюючи діяльність ВУАН, як незадовільну запропонував реорганізацію
шляхом «растворения ее в научно-исследовательских кафедрах» [330, с. 10].
Більше того, штат Академії упродовж 1921–1923 рр. не без втручання
радянського керівництва поступово зменшувався, що унеможливлювало
повноцінно вести наукову діяльність. Зокрема, у 1922–1923 рр. чисельність
наукових кадрів ВУАН зменшилася від 606 до 147 осіб. [330, с. 10]. Зважаючи
на розпочатий у 1920–х рр. тиск на академічну науку, науково-дослідна робота