Стр. 179 - babichuk-iv-k

Упрощенная HTML-версия

179
ВИСНОВКИ
1.
Аналіз історіографії досліджуваної проблеми засвідчив наявність
наукових і публіцистичних студіювань стосовно організаторсько-
просвітницької та громадської діяльності І. Я. Горбачевського. Натомість
комплексного аналізу наукового доробку видатного вченого в царині
теоретичної і експериментальної біохімії та інших напрямів природознавства
й медицини не виявлено. Існуючий стан наукової розробки та впроваджена
попередниками джерельна база не забезпечили всебічного висвітлення
багатогранної діяльності науковця, оцінки його внеску у світову науку.
Сукупність виявлених і систематизованих історико-документальних джерел є
достатньою для всебічного вирішення поставленої наукової проблеми.
Завдяки їх комплексному використанню встановлено значення наукової та
педагогічної діяльності І. Я. Горбачевського в контексті розвитку біохімічної
науки кінця ХІХ ст. – 40-х років ХХ ст. Для розкриття теми застосовано
загальноприйняті методологічні принципи і підходи, що ґрунтуються на
комплексному
використанні
історіографічного
аналізу,
системно-
структурного та проблемного підходу; предметно-хронологічного, історико-
порівняльного, біографічного методів.
2. На підставі проаналізованих біографічних даних з’ясовано чинники,
що вплинули на становлення наукового світогляду та програми творчих
пошуків І. Я. Горбачевського: 1) родинні традиції та хист до природничих
наук; 2) навчання у освітніх закладах Відня та Праги; 3) стан розробленості
теорії та методів експериментальної біохімії. Доведено вплив на формування
наукових уподобань І. Я. Горбачевського професорів Шнайдера, Брікке,
Е. Людвіга. З’ясовано, що індивідуальні здібності молодого ученого,
насамперед його критичне мислення, самостійність та послідовність пошуку,
доповнені вольовими якостями (ініціативністю, наполегливістю), відіграли