Стр. 12 - rishko-mm-k

Упрощенная HTML-версия

12
2) організацію та діяльність галузевих науково-дослідних установ і ВНЗ, з
якими була пов’язана діяльність професора І. В. Смирнова;
3) розроблення окремих теорій, напрямів і проблем репродуктивної
біотехнології сільськогосподарських тварин;
4) життєвий і творчий шлях відомих учених у галузі тваринництва, які
вплинули на формування наукових пріоритетів І. В. Смирнова;
5) основні віхи наукової діяльності вченого.
Таким чином, серед комплексу історіографічних праць перші чотири групи
висвітлюють проблему, що досліджується, дотично, і лише остання група
безпосередньо стосується наукових здобутків і діяльності І. В. Смирнова.
Крім зазначених груп, серед сукупності історіографічних праць з даної
проблеми нами виділено ще два блоки. До першого віднесено наукові праці,
написані за радянської доби. Дослідження, проведені у пострадянський період,
виділено в другу групу. Логіка такого поділу зумовлювалася фрагментарністю та
завуальованістю історії науки про відтворення сільськогосподарських тварин у
радянські часи. У роки незалежної України в розвитку історіографії розпочався
якісно новий етап, що ґрунтується на застосуванні нових методологічних
підходів. Завдяки доступу до архівних документів з’явилася реальна можливість
більш об’єктивно оцінювати історичні процеси щодо становлення та розвитку
наукового забезпечення галузі тваринництва.
Серед першої групи узагальнюючих наукових праць, що відносяться до
радянської доби, передусім, привертають увагу дослідження П. Д. Пшеничного,
який певною мірою відтворює тенденції, а також етапи становлення й розвитку
вітчизняної зоотехнії
. Учений наголошує, що вже за кілька десятиріч до
становлення радянської влади зоотехнічними дослідженнями встановлено вплив
годівлі, утримання й кастрації на ріст і розвиток тварин (М. П. Чирвинський), а
також вплив ґрунтово-кліматичних умов на склад і поживність корму
(П. О. Широких). Однак у той період наука не змогла опрацювати основи
технології товарного виробництва, оскільки володіла невеликим арсеналом знань,
що ґрунтувався на місцевому матеріалі. Учений вказував на важливе значення для