|
|
 Електронний каталог ННСГБ НААН online
|
|
|
|
|
13 |
До історії винаходу та створення перших двигунів внутрішнього згоряння з наддувом
|
повна стаття |
|
doi.org/10.31073/istnauka202004-13
Фірсов О.
|
Сторінки: |
183–193 |
 |
 |
Короткий огляд |
|
Стаття присвячена історії винаходу та створення перших двигунів внутрішнього згоряння з наддувом. Показано, що у витоків створення двигунів внутрішнього згоряння з наддувом стояли німецькі конструктори Готліб Даймлер та Рудольф Дизель. Вони першими зробили спробу використання наддуву для двигунів внутрішнього згоряння. Однак результати проведених ними експериментальних досліджень виявились невдалими і дали їм підставу зробити негативний висновок про користь застосування наддуву в двигунах внутрішнього згоряння.
На підставі архівних та літературних джерел встановлено, що у витоків створення двигунів внутрішнього згоряння з наддувом стояв відомий конструктор та винахідник українського походження Б.Г. Луцький. Він у 1901 р. винайшов, запатентував і першим реалізував ефективний метод наддуву в двигунах внутрішнього згоряння. У 1901 р. Б.Г. Луцький на замовлення Морського відомства Російської імперії розробив технічний проект нафтового двотактного вертикального рядного двигуна з наддувом для міноносця «Видатний». У 1903 р. за винахід нафтового двигуна з наддувом Б.Г. Луцький був нагороджений орденом Святого Станіслава. Метод наддуву Луцького широко застосовувався в Німеччині при створенні двотактних нафтових двигунів потужністю 850, 1150 і 1650 к.с. для підводних човнів. У 1912 р. російське Морське відомство замовило у компанії «Німецька корабельня Фрідріха Круппа» декілька двотактних двигунів конструкції Луцького для російських підводних човнів. Однак, у зв'язку з початком Першої світової війни ці двигуни не були відправлені в Росію, а були встановлені на німецьких підводних човнах U-63–U-68.
Радянські конструктори широко застосовували метод наддуву Луцького при створенні двигунів внутрішнього згоряння. Академік О.О. Мікулін використав його при створенні авіаційних двигунів АМ-38 і АМ-42 під час Другої світової війни, а академік І.А. Коваль – при створенні двигунів для сільськогосподарської техніки, зокрема для тракторів ДТ-54, ХТЗ-7, ДТ-14, ДТ 20, Т-75, Т-90, Т-74 після завершення Другої світової війни.
|
Ключові слова |
|
двигун внутрішнього згоряння, наддув, історія винаходу, Б.Г. Луцький, Готліб Даймлер, Рудольф Дизель
|
Список використаних джерел та літератури |
|
- Батурин О. В., Батурин Н. В., Матвеев В.Н. История изобретения и развития агрегатов наддува двигателей внутреннего сгорания. Самара: Изд-во Самар. гос. аэрокосм. ун-та. 2009. 56 с.
- Hiereth H., Prenninger P. Charging the Internal Combustion Engine. Vien: Springer-Verlag. 2007. 268 p.
- Diesel, R. Die Entstehung des Dieselmotors. Berlin, Heidelberg, New York: Springer. 1913. P. 71.
- Российский государственный архив Военно-Морского Флота (РГАВМФ). Ф. 427. Оп. 1. Д. 119. Часть 1. 320 с.
- РГАВМФ. Ф. 417. Оп. 5. Д. 23330. 21 с.
- Galster, K. P. H. England, deutsche Flotte und Weltkrieg. Kiel: J. Scheible. 1925. P. 10.
- Заметки. Новое время. 1909. 7 ноября.
- Pöhlmann, Ch. Die unmittelbare Umsteuerung der Verbrennungskraftmaschinen. Verhandlungen des Vereins zur Beförderung des Gewerbefleisses. 1913. Р. 515-534.
|
References |
|
- Baturin, O. V., Baturin, N. V., Matveev, V. N. (2009). Istoriya izobreteniya i razvitiya agregatov nadduva dvigateley vnutrennego sgoraniya [The history of the invention and development of boost units of internal combustion engines]. Samara: Izd-vo Samar. gos. aerokosm. un-ta. 56. [in Russian].
- Hiereth H., Prenninger P. (2007). Charging the Internal Combustion Engine. Vien: Springer-Verlag. 268. [in English].
- Diesel, R. (1913). Die Entstehung des Dieselmotors. Berlin, Heidelberg, New York: Springer. 71. [in Germany].
- RGAVMF, f. 427, оp. 1, d. 119, ch. 1, 320 s. [in Russian].
- RGAVMF, f. 417. оp. 5, d. 23330, 21 s. [in Russian].
- Galster, K. P. H. (1925). England, deutsche Flotte und Weltkrieg. Kiel: J. Scheible. 10. [in Germany].
- (1909, November, 7). Zametki [Notes]. Novoe vremya [New time]. [in Russian].
- Pöhlmann, Ch. (1913). Die unmittelbare Umsteuerung der Verbrennungskraftmaschinen. Verhandlungen des Vereins zur Beförderung des Gewerbefleisses. 515-534. [in Germany].
|
|
 |
|